'orientalist'.
According to him :
"Basically, according to an online dictionary, orientalism
means
scholarly knowledge of Asian cultures, languages and peoples.
I did more research on the net regarding the term and
found
that at one point of time in history during the mid-19th Century, the
study
of oriental became an established academic subject. However, with more
scholars becoming more involved in this subject, there exists racists
attitudes and derogatory remarks towards the Orientals. This conflict
of
interest is between the European Christendom and the Muslim cultures to
the
East and in North Africa. But this is only ONE negative instance of the
study of orientalism.
Orientalists can also learn from the orientals. They've
extracted and imitated some of asian styles of art and literature. They
learn that the culture of the orientals are very respectable and
impressive.
Some of the orientalists even mimics certain characteristics of our
culture
and traditions."
Thanks to him again.
SOALAN
Allah s.w.t. berfirman di dalam Al-Quran
"Dan ketika Isa anak Maryam berkata , hai Bani Israil! Sesungguhnya aku
ini
utusan Allah untukmu, membenarkan wahyu yang diturunkan sebelum aku
,iaitu
Taurat, dan menyampaikan berita gembira akan kedatangan seorang Rasul
kemudian namanya AHMAD,tetapi setelah Rasul itu datang kepada mereka
dengan
bukti yang nyata ,mereka berkata: Inilah tukang sihir yang
nyata"(As-Saf:6)
Di dalam ayat ini diterangkan oleh Nabi Isa a.s. bahawa akan datang
seorang
Rasul namanya AHMAD dan bukan MUHAMMAD sebagaimana yang dipercayai oleh
orang Islam.
JAWABAN
Dalam menafsirkan ayat Al-Quran , kita mestilah menggunakan ayat-ayat
Quran
sendiri , hadis-hadis nabi s.a.w. dan tafsiran para ulama' . Kita tidak
boleh menafsirkan Al'-Quran sesuka hati .Andai kata boleh menafsirkan
Quran
sesuka hati , Ahmad Nisfu ,Ahmad Stokin , Ahmad Al-Bab atau sesiapa
sahaja
yang bernama Ahmad berhak untuk mendakwakan dirinya sebagai Rasul
sesudah
Nabi Muhammad s.a.w.
Di dalam buku I'TIQAD AHLUSSUNNAH WAL JAMA'AH karangan K.H. SIRAJUDDIN
ABBAS
diterangkan begini :
"Kaum Ahlussunnah wal Jama'ah menafsirkan ayat ini dengan hadis Nabi
Muhammad s.a.w. di mana dikatakan bahawa yang dimaksud denagn perkataan
"AHMAD" dalam ayat itu ialah Nabi Muhammad s.a.w. sendiri kerana nama
beliau
di samping Muhammad juga Ahmad.
Di dalam sebuah hadis tersebut begini :
Ertinya:"Dari Muhammad bin Jubair bin Muth'im , dari bapanya (Jubair
bin
Muth'im) r.a. beliau berkata :Berkata Rasulullah s.a.w.:Bagiku ada 5
nama :
Aku Muhammad dan Ahmad ,aku Al-Mahi yakni penghapus kekafiran ,aku
al-Hasyir,iaitu yang dikumpul(pada hari kiamat) manusia di belakangku
dan
aku al'Aqib
Aqib itu ialah nabi yang tidak ada lagi nabi sesudahnya
(Sahih Bukhari II halaman 183 dan Sahih Muslim II halaman 336)
N ALLAH KNOWS BEST=)
<< Home