Hello Stranger!
Links
He said, She said
Recent Comments
My Personalities
Visit the Site
You are SUPERMAN.

You are mild-mannered, good, strong and you love to help others.


Visit the Site
You are SIMBA.

You're young, naive, and misguided. However, don't fear, because your growth comes exponentially with hard times ahead. Only then will you reach the goals you've set out to accomplish.


Visit the Site
The Sorting Hat would put you in Gryffindor.

You are bold, passionate, and brave. You have a highly-defined sense of right and wrong, and you are not afraid to speak your mind or fight for what you want.


Previous Posts

Powered by Blogger

Designed byThe MVAC © 2008
Exclusively for Mohksin.
All Rights Reserved. 2008 | 1429H
Powered by the MVAC
The Pleasure of "NikMud"
Tuesday, February 09, 2010 |
I quote this from a Note on FB by a respected friend of mine Sheikh Umar Abd Aziz (=


Dipetik dari nota FB Akh Md Zakariah Zainal 'Abidin.

(Asalnya, ditulis dalam bahasa Indonesia, tapi telah diubahsuai oleh diri yang lemah lagi banyak melakukan kesilapan ni. Moga bermanfaat dan dapat dijadikan panduan.)



As-Salaamualaikum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh,

Nikmud?? Pasti ramai teman-temanku tertanya-tanya. Apa yang dimaksudkan dengan "Nikmud"? Yang sebenarnya, ini adalah istilah yang saya sendiri buat. Nikmud itu adalah 'Nikah Muda'. Wow...nikah. Inilah topik yg paling seronok dan rasa terpanggil untuk dibahaskan selain masalah Cinta. Jadi, yang akan saya bicarakan disini adalah tentang Nikah Muda.

Sebenarnya, apa nikmatnya menikah pada usia muda ni? Saya sendiri pun belum merasakannya lagi. Hehehe..belum ada yang nak offer kat saya ni, hahaha..Tapi dengan matlumat yang saya dapat dari buku-buku, pengajian di kelas, discussion dengan teman2 dan artikel-artikel, mudah-mudahan sedikit sebanyak ia dapat memberi sebuah gambaran.

Apabila kita dengar kekata 'Nikah Muda', apa sebenarnya yang ada di benak fiiran kita? Nikah awal? Yup...memang betul. Nikah Muda itu adalah nikah pada usia yang masih muda. ah...sekarang ini trend nikah muda masih baru lagi.. Umur berapa eh yg sesuai? Kira2 dalam linkungan umur 20-25 tahun gitu lah. Ramai teman-teman kita yang memilih jalan yang satu ni. Kenapa? Kenapa ye, cepat...??? Siapa yg tahu???

Antaranya, ada yg kata, sebab pemahaman agama, ada pula untuk lebih menjaga hati dan menjauhi zina. Yup...bagus itu.

Tetapi bukan itu saja sebab yang mereka berikan. Selain itu mereka juga ingin merasakan bagaimana indahnya dan nikmatnya membentuk suatu keluarga yg sakinah, mawaddah, wa rahmah, dan diredhai Allah s.w.t.. Wow...siapa eh yang tak nak cam tu? memiliki keluarga yg diredhai Allah s.w.t.. Bukan sahaja bahagia di dunia, bro. Tapi bahagia di akhirat juga.

Ada pula yang ada sebab yang lain. Terlanjur atau istilahnya "shotgun" kerana tak dapat kawal nafsu. Dan tak boleh sabar atau istilahnya 'tak leh carry'. Terjadilah hal2 yang tidak diinginkan. Seks sebelum nikah. Seram.... Untuk kelompok yg satu ini, saya pernah baca di salah satu artikel, ada yang mengistilahkan dengan PEMILU. Hah...???? Pemilu? Pemilu itu pengantin hamil dulu. Kalau istilah orang 'mat saleh' sana dan yang common di kalangan anak2 muda ialah 'MBA' alias married by accident. Ish,ish, ish....janganlah sampai ke tahap itu , Na'udzubillaahi min dzaalik....

Ya....suatu kalau awalnya buruk, biasanya jarang berakhir dengan baik. Begitu juga dalam pernikahan. Meskipun bahagia di masa bermatair, tidak menjamin akan bahagia setelah bernikah. Apalagi kalau sudah "kecelakaan" itu tadi. Fikirlah dulu sebelum bertindak.

Yang terakhir ini tadi adalah jalan para pemuda yang meniti jalan yang salah. Lain halnya dengan pemuda yang meniti jalan taqwa. MBA atau pemilu bukan suatu pilihan bagi mereka. Itu adalah hal yang mereka jauhi. Ada jalan yang halaalan thoyyiban, dapat pahala lagi, tapi pilih jalan yang salah dan bahaya. Takde kerja lain agaknya.

Ada juga pemuda-pemudi yang memilih jalan taqwa dengan nikah muda itu kerana tidak mahu BGR (boy girl relationship). Yup....BGR memang tidak ada dalam islam. Bukan BGR dulu, baru bernikah. Tapi bernikah dulu, baru BGR. ah...kalau nikah dulu selepas itu BGR dengan isteri, hendak buat apa sahaja bebas. Terserah...kan sudah jadi ibadah, automatic dapat pahala. Lain halnya dengan BGR dulu baru nikah. Kalau BGR dulu, banyak dosanya. Bukan dapat pahala, malah dapat dosa. Kenapa? Tak kan tak tahu? kan masih bukan muhrimnya.. berpegangan tangan sahaja sudah mendekati zina tau. Dan sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan jalan yang buruk.

Firman Allah (Subhanahu wa Ta'ala) dalam surat Al-Isra ayat 32,

"Janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk".

ah...apa lagi eh manfaat yang boleh kita dapt dari nikah muda??? Jeng jeng jeng....jangan salah bro...banyak sangat manfaat yg kita dapat dari rezeki yang halal ini dan dari ibadah yang paling baik ini. Salah satunya ialah kita telah menyempurnakan separuh dari agama kita. Selain itu kita juga menjadi manusia baru yang mempunyai satu jiwa dari dua raga.

Cey bah..pheweet..satu jiwa dua raga...;)

Yup...betul tu. Satu jiwa dua raga. Kenapa??? Kerana kita tidak sendiri, kita menjalaninya bersama. Seberat apapun akan terasa ringan ketika kita merasa diri kita tidak sendiri. Kita kena sama-sama bergandeng bahu untuk menuju Redha Ilahi. Kita juga akan lebih matang dalam sikap kita, kita tidak akan terburu-buru membuat sesuatu keputusan. Dengan perancangan yang matang dan teratur, dapat melancarkan perjalanan. Setiap input boleh diberikan tidak kira suami ataupun isteri, supaya kemungkinan kita untuk gelabah jadi sikit kerana saling menguatkan.

Tadi sudah disebutkan manfaatnya. Sekarang ni, apakah tujuan sebenar dari nikah itu???

ah...tujuan sebenar dari pernikahan adalah agar para pemuda-pemudi yang sudah menjadi suami isteri dapat melaksanakan syari'at islam dalam rumahtangganya. Rumahtangga yang ditegakkan padanya hukum-hakam berdasarkan syari'at islam itu wajib tau bro. Maka, dari itu, setiap muslim dan muslimah, pemuda dan pemudi yang ingin membina rumah tangga yang Islami, Islam telah memberikan beberapa criteria tentang calon pasangan yang ideal.

Wah....apa eh tu??? Siapa yang tahu, cepat.... criterianya yaitu kafa'ah dan solehah. Apa eh kafa'ah itu??? Apa pula Solehah itu??? Siapa tahuuuuuuu..???

Kafa'ah itu adalah kesamaan, atau kesepadanan. Suami isteri itu seharusnya sepadan atau sama. Baik tingkat sosialnya, mahupun akhlaknya.

Manakala Solehah dalam pernikahan menurut islam, adalah lelaki yang mahu bernikah harus memilih wanita yang solehah dan wanita harus memilih lelaki yang soleh. Pemuda memilih pemudi yang solehah, dan pemudi memilih pemuda yang soleh.

Tapi bukan semudah itu tau bro. Jangankan nikmud atau nikah muda. Nikah yang berumur normal sahaja tidak semudah yang dibayangkan. Banyak para pemuda dan pemudi bingung, bimbang, ragu. Peniiiiiiing!!

Kenapa???salah satu sebabnya adalah kerana belum punya pekerjaan yang stable. Dan peliknya.Ishh...tiba-tiba je jadi pelik??? Ya pelik.....orang lelaki yang dah kerja stable pun masih ada perasaan bimbang. Sebahagian dari mereka tetap ragu dengan gaji besar dengan Singapore dollar mereka tu. Dalam fikiran mereka tertanya....."cukup ke dengan gaji cam ini boleh memenuhi keperluan keluarga????" Yess...memang itu yg banyak dipermasalahkan.

Yang perlu ditekankan dan diingatkan dalam masalah ini adalah kesanggupan memberi nafkah dan terus bekerja untuk memenuhi keperluan keluarga. Percayalah..optimislah...dan bersangka baiklah (husnuzon) pada Allah s.w.t.. Pasti Allah s.w.t. akan menolong kita yang akan menikah bro. Allah s.w.t. itu Maha Adil. Bila tanggungjawab kita bertambah dengan kewajiban memberi nafkah isteri dan anak2nya, maka Allah s.w.t. akan memberi rezeki yang lebih. Apa eh tu??? lah..takkan tahu kot...

seperti firman Allah (Subhanahu wa Ta'ala) dalam surat An-Nuur ayat 32 dibawah ni..

"Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan karuniaNya. Dan Allah Maha Luas (PemberianNya) lagi Maha Mengetahui."

Sebelum kita mengambil keputusan untuk nikah, kita seharusnya sudah fikirkan hal itu tadi. Yaitu masalah financial. Tapi kita harus ada keyakinan yang jitu untuk tidak lupa bahawa rezeki sudah diatur Allah s.w.t.. Jadi jangan ada rasa ragu. Jalan terus bro..... meh jom, meh....


Selain masalah financial itu tadi, untuk bernikah itu kita harus cuba ubah diri kita tau bro...Apa yang harus kita ubah???? lebih kurang cam ni....

1. Yang pertama dan paling utama adalah foundationnya. Kita harus ready menunjukkan tanggungjawab kita, terutama dalam masalah Agama.

2. Selain itu bro....kita mesti bersikap terbuka dan bijak menghuraikan masalah-masalah yang ada. Jangan nak rahsiakan aje semuanya dan pendam sendiri.

3. Lepas tu, kita harus kembangkan sikap matang dalam diri, termasuk boleh membetulkan dan menasehati anak isterinya, cukup dengan kadar keperluan mereka.

4. Jangan ada yang dirahsiakan antara suami isteri, tapi kalau di luar rumah, kita harus menutupi rahsia rumahtangga, saling menutupi kekurangan dan aib masing-masing. Jangan kita buka kekurangan pasangan.

5. Kalau sudah siap hidup berumahtangga harus juga siap hidup bermasyarakat. Atau dalam istilah jawa berumahtangga itu mesti "mlumah": saling terbuka, "mengkurep": saling memberikan tanggungjawab.


haaaah...amaciam??? agak2 teringin dan ready untuk nikah muda??? Saya pon ada keinginan untuk nikah ni. Hahaha....

Kalau sudah sedia dengan tanggungjawab yang akan dipikul, kenapa harus takut nikah muda? Kalau sudah punya niat yang baik, niat ingin mencari Redha Allah s.w.t., kenapa harus takut atau ragu?? Dalam Islam pun menganjurkan kita untuk segera menikah kalau kita telah mampu untuk itu.

Dalam hadith Bukhari dan muslim, Nabi Muhammad (sallAllaahu 'alaihi wa sallam) bersabda,

"Wahai para pemuda. Barangsiapa diantara kalian yang sudah berkemampuan untuk bernikah, maka nikahlah, kerana nikah itu lebih menundukkan pandangan, dan lebih memelihara kemaluan. Dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa, kerana dengan berpuasa itu dapat memelihara dirinya."

Untuk itu, bagi pemuda-pemudi yang belum menikah, segeralah menikah. Tapi ingat, pilihlah yang baik agamanya agar tidak menyesal di kemudian hari.

"Maka carilah olehmu yang beragama, maka engkau akan bahagia"

Allahu musta'an.

________________________________________



Wallaahu a'lam.

:)
posted by Mohksin Rashid @ 3:05 pm

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home